Trängslet, Sv största!!!


På hemvägen från Tomteland så åkte vi förbi Trängslet.
Trängslet är ett kraftvärk vid Sv största damm och där
Älvdalens skjutfällt ligger.
 
 
Vackert!!!
 
Den är 890 m lång och 120 m hög.
Och började att byggas 1955.
 

Det var en helt fantastisk miljö och det var helt ofattbart att
de lyckats bygga den.
Längst ned under det hela ligger en
dumper som trillade ned och som de aldrig fick upp.
Det är inte alla som vet, men nu gör ni det ;)
 
 
Varför Trängslet låter bekant? Det är i de regement husen som flyktingar
har blivit placerade i. Där det får gå långt för att kunna ta bussen in till stan.
Med andra ord de är näst intill helt isolerade. Vilket tog musten ur besöket
där. Kan inte tänka mig hur det är att fly från sitt land pga krig och så komma hit
och bli behandlade så :/
 
 
 
Dammen var helt fantastisk. Var dock kvävande varmt ute.
Så blev en kortis tit.
 

Barnen tyckte nog att det var lite häftigt och leskigt med höjden.
Men det var helt klart se värt.
 
Tack till M som fixade titten och delade med sig utav sin info om det hela!!!
 
1 Emelie / VeckoRevyn:

skriven

Hej Sandra!
Jag heter Emelie och jobbar på VeckoRevyn. Jag hittade en inlägg som du hade skrivit på en annan blogg som jag gärna skulle vilja fråga dig lite om. Du får jättegärna maila mig på [email protected] så berättar jag mer :)

Bästa hälsningar,
Emelie / VeckoRevyn

Kommentera här: