Påsk, påsk och tillbaka i tiden!!!

Förra veckan var alla tre barnen riktigt inne på Påsken.
Så vi gjorde lite påsk pyssel.
 
 
Niklas älskade iden med att göra kyckling ägghållare.
(Ett tips från www.ica.se)
 
 
Även Pankis gillade det. Fast det var nog själva färgen hon
gillade att måla runt med. Men fin blev den.
 
 
Nora var mer inne på att rita påsk teckningar, vilket även
Pankis gick vidare med efter en stund.
 
 
Vist blev de söta? Jag älskar dem iaf och i helgen ska
de användas till fullo ;)
 
 
I går satt jag och fixade lite här hemma:
 
 
Riset blev målat i guld och silver.
 

Syns inte så bra, men blev mycket bra.
 

Färgen!
 

Så blev det till slut. Sedan får barnen gå loss med fjädrar
och ägg om de vill.
 
 
Lite ljus också. Så nu hoppas jag att påsk fantasterna blir glada.
 
I Islam firar vi inte Påsk. Då vi inte hedrar våra Profeter på samma sett
som Jesus hedras utav Kristna. Kanske känns förvirande, då jag påsk
pysslar med barnen. Nej pyssel är aldrig fel. Speciellt inte när det
leder till glädje för dom små. Att alltid se till att sina barn mår bra och har
det bra en stor punkt inom Islam och familjesynen. Så även om jag inte
firar påsk, så betyder inte det att jag inte får umgås med mina barn.
 
 
Lite Påsk fakta:
Från början innan Jesus korsfästet och uppstod, ja även innan Jesus
ens var född. Så firade man Påsk i Jerusalem. Men då hette det:
Pesach, vilket betyder passera/gå förbi på Hybreiska och precis
som det låter så firades det utav minnet av när Judarna flydde ifrån
Egypten. Det är även där fastan uppstod, för att minnas vad människorna
gick igenom under sin vandring i öknen utan mat och vatten. Så påsk
har funnits längre än vad många tror. Men den knyter samman våra
religioner på ett mycket vackert sett.
 
 
Ha en fin helg!!!

Kommentera här: