Balkong rensning och Pakoras!!!

 
Efter ännu en vinter så omvandlades balkongen till ett mini föråd. Vilket
jag och Pankis tog tag i idag.
 
 
 
Ingen mega förändring direkt. Men är iaf rent och i årdning för lek och bus igen.
Pankan var jätte duktig på att plocka och rensa bland sakerna. Hon viste precis
vad som skulle vara kvar och var. Tack hjärtat <3
 
Vid lunchen försökte jag mig på en ny rätt igen. Denna gång testade jag veg Pakoras.
Som är en rätt man igentligen gör runt Ramadan. Men jag har aldrig ätit det så jag
var sugen på att få testa på det nu iaf ;)
 
 
Vegetarisk Pakoras:
 
Batter:
* 1 kopp kikärtsmjöl
* 2 msk olja
* 1 tsk mallen kummin
* 1 1/2 tsk salt
* 1/2 kopp vatten
 
Grönsakerna:
* 1-2 gröna chilisar
* 1 msk koriander
* 1 potatis
* 1 liten blomkål
* 1 kopp spenat löv
* 1 1/2 kopp med lök
 
Gör så här:
1) Koka potatisen och skiva den i inte allt för små bitar.
2) Blanda ihop alla ingridienserna till Batter och blanda dem ordentligt.
Låt sedan den smeten villa i 30 minuter på en varm plats.
3) Skiva grönsakerna och blanda i dem i Batter.
4) Hetta upp olja i en kastrull/kärl och fritera Pakoras smeten i oljan i små
boll liknande klumpar. Fritera tills de fått fin gyllene färg.
5) Servera dem medans de är varma, då är de som godast har jag hört ;)
 
 
 
 
Mina fick varken rätt form eller en gyllen färg på sig. Hade för mycket
grönsaker i för den mängd Batter jag gjort. Men jag är ju nybörjare
och lär mig nytt hela tiden. Så nästa gång setter jag det. Fast utseendet
inte blev som tänkt så smakade det underbart. Blev så goda att de var svåra
sluta äta. Även godare tillsammans med Plommon sås ;)
Gillar ni mat med sting så ska ni testa detta. Ni kan även söka på
Pakoras så kommer det även upp recept som innehåller kött. Men jag
föredrar min mat utan kött <3
 
Ha en fin kväll anshallah!!!

Kommentera här: