Baingan ka Bhurta!!!

 
Fick tid över för att leka i köket en stund. Så då passade jag på att testa att göra Baingan ka Bhurta. Vilket är en starkt god äggplants dish.
 
Ingridienser:
 
2-3 äggplantor
1 kopp yoghurt
1 hackad gul lök
1/2 tsk röd chilli
1 tsk kummin pulver
1 tsk koriander
2 hackade gröna chillis
2 msk citron juice
1-2 klyftor vitlök
Salt
2 tsk olja
 
Gör så här:
* vira in äggplantorna i folje och baka i ugnen i ca 10 min (175-200 grader beroende på stoleken)
* ta ut dem och låt dem svallna innan du skallar och mossar dem.
* värm upp oljan i en panna och ha i läken och vitlöken.
* ha sedan i äggplantsmosset, rödachillin, kummin och salt.
* rör om ordentligt och låt koka i ca 5 min.
* sedan är det dags att ha i citron juicen, gröna chillin, koriandern och yoghurten.
* rör om ordetligt igen och servera varmt.
 
Jag åt det med Papadums, vilket är ett hårt gott bröd. Vilket jag rekomenderar starkt för ännu godare smak.

Kommentera här: