Gbg trädgård & Medicinhistoriska museet !!!

 
Börjar med en härlig morgon bild ifrån hotell rummet.
 
 
Självklart drog jag förbu Ullevi för att se hur det ser ut nu mera. Såg precis
ut som jag minns det.
 
 
Gick förbi "Trädgårdsföreningen"s park. Som såg så mysig ut med all snö.
 
 
Lekplatsen såg helt magisk sovande ut just nu.
 
 
Kan tänka mig att det är jätte vackert här på sommaren när allt står
i blomm och det är folk överallt.
 
 
<3
 
 
Hela parken låg tyst med ett täcke utav ny snö. Jätte fint. Men skulle vilja
se det på sommaren också.
 
 
Haga kyrkan. Väldigt vacker och stor. Såg även Domkyrkan och några till.
Alla så fint bevarade och så mäktiga att se då de först dyker upp över all hustak
och sedan bara växer sig större och större.
 
Dagen efter blev det ett besök till "Medicinhistoriska museet".
 
 
Lite klädder ifrån olika avdelningar för pasienter.
 
 
Fanns mycke fakta om just textilerna och valen utav kläder.
 
 
Så här såg en operationssal ut från början utav 1900-talet. Verkligen olikt dagens.
 
 
Creapy surgeron tools ><
 
 
Fattade inte hur denna fungerade men den höll i gång lungorna på sjuka
pasienter.
 
 
Sveriges första ambulans. Tänk att vara 10 mil ifrån sjukhuset och få
vänta på den och sedan ligga där i 10 mil.........Men iden var smart.
 
 
Ja.....hmmm.....rysser i hela kroppen nu som när jag såg denna bild där.
Så här tog man ut njursten för.......Förstår spännbanden för armarna. Verkligen
det gör jag.
 
 
Fanns näst intill ett helt rum om förlossningar och allt runt det. Höll på att
börja gråta när jag såg verktygen och de skissade bilderna på hur man fick
ut barn som fastnat inuti. (inte denna bild) Inte konstigt att så många dog
under förlossningar och stakars ofödda barn som fick utså sådant öde.
Är så tacksam att sjukhusutvecklingen har gått miljontals år framåt på bara 100 år.
 
 
Här är då en ström reglerare till just elshocks terapi.......Kalla kårar i ryggen?
Absolut. Kan inte låta bli att undra om denna ohumana behandling botade en
enda människa eller om det var läkarnas hop om att obotbara personer bara skulle
försvinna?
 
Detta besök var både fachinerande och obehagligt. Har aldrig gått ut från ett museem
och kännt mig så delad i mina känslor. Att se och läsa all fakta om hur allt gick till för och
hur de gjorde saker, känns som dag tidens variationer utav tortyr i många länder. Helt ofattbart
men otroligt givande intulektuellt om historia. Så jag säger att om man är i GBG så ska man ta
sig tid för ett besök där.
 
Mer info:
https://www2.sahlgrenska.se/su/museum
 
God natt!!!
 
 

Kommentera här: