Dansmuseet!!!

 
Jag har inte visat några bilder ifrån Dansmuseet i Sthlm ännu. Så nu kör vi. På första plan var det samlingar från världen hörn.
 
 
Min favorit i glaskpåan <3
 
 
Ärligt, coolaste dans kostymmerna någonsin.
De är från Afrika och används i ritualdanser men även för att berätta historier ( om jag inte missförstod texten).
 
 
Gissa vem som blev skräkslagennär hon såg denna?
Japp jag. Jagvar inte beräd över huvetaget när jag gick runt hörnet. Lättade nog en meter över golvet. Men jag skrek iaf inte.
 
 
Så himla fin kostym ifrån Indien <3
 
 
Svärd dans ifrån Indien om jag inte minns fel.
 
 
En kvinnlig kostym ifrån Peru. Tok grym.
 
 
När man sedan gick en trappa ned så viste man direkt vad som väntade när man såg rosorna i fönstret ;)
 
 
Just precis, Törnrosa!!!
 
 
Detta slott har väl nästan alla drömt om att få bo i som liten? Iaf jag.
 
 
Målning ifrån baletten Törnrosa. Så söt!
 
 
Detta var en video baserad del ifrån en utav Törnrosa baletterna genom tiderna. Magisk scen när Törnrosa äntligen får sin prins.
 
 
Den gulliga barn hörnan <3
Fanns mycket där för barn att utforska och leka med. Mycke bra genom tänkt.
 
 
Dräkten för Törnrosa ifrån uppsettningen 1955 i Sthlm.
 
 
Men detta var min favorit kostym ;)
 
Dansmuseet är väldigt litet men lagom stort när man har en e.m till övers och det är absolut sevärt om man gillar konst blandat med dans.
 
Nehe vila kanske?

Kommentera här: