Glamour eller burqa?

Allt fler länder inför förbud mot byta och sjal. Varför? Pga många blir osäkra och rädda för vem de möter. Att de inte kan se deras hår el ansikte setter skräck i huvudet på dem. Lite förståeligt om man är van att kunna se varje mm på andra vart man än går. Men idag så ser man ju knappt hur någon ser ut, varken i ansiktet, kroppen el håret.
 
 
Så många använder löshår eller peruker. Använder alla make up artiklar som finns. Lösögonfransar, inlägg för alla möjliga kropps delar, sliming under wear m.m Personerna i fråga går inte att känna igen från sitt sanna jag. Men ingen finner det läskigt eller skrämmande. Fast de inte kan se deras riktiga hår eller ansikte. Inte samma sak tänker ni nog nu. Men vad är skillnaden på att couver up ansiktet med tyg el kilovis med smink? Du kan ju inte säga att du ser hur personen igentligen ser ut. Det skojiga med båda delarna är att det är båda själv valt (oftast). Skillnaden är att det kräver mod att klä sig efter vad man tror på än vad det gör för att dölja det man ogillar med sig själv. Osäkerhet är ok, men inte tro. Att många mår bättre och gillar sig själva när de satt på sig smink, löshår och diverse forma om kroppen kläder. Förstår jag själv då jag sminkar mig oftast. Men hur man kan välja att transformera om sig helt för att kunna må bra i sig själv förstår jag inte. Jag har fått lära mig att älska mig själv för hur jag ser ut och är som person. Är missnöjd med mycket. Men det får mig inte att vilja dölja eller framträda något annat. För mig är det självförakt. Eftersom jag då skulle gömma undan mig själv. Men det är en personlig fråga och upp till var och än. Vad jag vill komma fram till är att jag tycker att det är sådan dubbel moral när någon med kilovis med smink, lös ögonfransar, lös hår, push up, rump inlägg och fylers står och säger att kvinnor med sjal, schasar el burqa är förtryckta och gömmer sig själva. Det är lika mycke att dölja sig själv men skillnaden är som så:
 
Den ena vill dölja sin osäkerhet och den andra står för sin tro.

Kommentera här: